Παρασκευή, 28 Ιανουαρίου 2011

Α’ ΕΛΜΕ ΑΧΑΪΑΣ: Η τακτική του Υπουργείου σχετικά με τα ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: μια πρώτη προσέγγιση

Πάτρα,  24/1/2011
ΜΑΝΙΑΚΙΟΥ 6 & ΚΟΡΙΝΘΟΥ,
ΠΑΤΡΑ                                          
ΤΗΛ. / FAX : 2610 – 278776
Στις 29/12/2010 το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ένα «σχέδιο Εισηγητικής Έκθεσης για τα Πειραματικά – Πρότυπα Σχολεία» και την ίδια περίοδο συντάχθηκε χωρίς να κυκλοφορήσει ευρέως ένα ανυπόγραφο αναλυτικό κείμενο με τίτλο «Θεσμικό Πλαίσιο Λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων», το οποίο αναλύει διεξοδικά τους Σκοπούς Λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων που επιδιώκει το Υπουργείο, τον ορισμό των ΠΣ, τη χρηματοδότησή τους(!), τη Διοικούσα Επιτροπή τους (ΔΕΠΠΣ), το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιό τους (ΕΕΣ), το ρόλο του Διευθυντή, του Υποδιευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων των ΠΣ, τη διάρθρωση του ωρολογίου Προγράμματος και τη λειτουργία Ομίλων, την αξιολόγηση, τη σύνδεση με τα ΑΕΙ/ ΑΤΕΙ και διάφορες μεταβατικές διατάξεις. Παράλληλα το Υπουργείο προχώρησε σε κείμενο διαβούλευσης για τα «πρότυπα –πειραματικά σχολεία» μέσα σε απαράδεκτα ασφυκτικές προθεσμίες (από 15/1 – 25/1/2011), αλλά ενώ ακόμα διεξάγεται η διαβούλευση διέρρευσε στις 18/1/2011 έτοιμο νομοσχέδιο με θέμα «Θεσμικό Πλαίσιο λειτουργίας των Π.-Π. Σχολείων» (!).
Με βάση τα παραπάνω και σε μια πρώτη προσέγγιση του θέματος επισημαίνουμε τα εξής:
  1. Η ΟΛΜΕ έχει ζητήσει εδώ και ένα μήνα συνάντηση με το Υπουργείο για θέματα που άπτονται των συγχωνεύσεων – καταργήσεων σχολείων, του Νέου Λυκείου, των σχεδιασμών για τα νέα Πρότυπα- Πειραματικά Σχολεία κλπ, αλλά το Υπουργείο αποφεύγει να συνομιλήσει με την Ομοσπονδία, αδιαφορώντας για την ένταση και των αγωνία που έχουν προξενήσει στους εκπαιδευτικούς κι όχι μόνο οι ακατάπαυστες διαρροές για τα παραπάνω αλλά
    και άλλα θέματα. Δεν κάλεσε την ΟΛΜΕ  ούτε καν σε μια ημερίδα για την Τεχνική Εκπαίδευση, προκειμένου να καταθέσει τις προτάσεις της και ακόμα δεν έχει απαντήσει στο αίτημα της ΟΛΜΕ για τις δαπάνες 25 (!) δράσεων που υλοποιούνται στο πρόγραμμα «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση», τη στιγμή που περικόπτει χρήματα από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς.
  2. Την ίδια στιγμή το Υπουργείο βγάζει σε διαβούλευση έξι ερωτήματα σχετικά με τα Πειραματικά – Πρότυπα, με τα οποία απευθύνεται σε οποιονδήποτε πολίτη να καταθέσει την άποψή του ακόμα και για εξειδικευμένα θέματα, όπως: «Διατυπώστε τις απόψεις σας για τον ορισμό(!) των προτύπων- πειραματικών σχολείων» ή «διατυπώστε τις απόψεις σας για τον τρόπο διοίκησής τους (!)» ή «διατυπώστε τις απόψεις σας για το ρόλο των ΠΠΣ στην αναβάθμιση της εκπαιδευτικής πρακτικής, της πρακτικής άσκησης των φοιτητών και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών(!)».
Τίθεται αβίαστα το ερώτημα: τι επιδιώκει το Υπουργείο από αυτήν την τακτική; Αλήθεια, θα λάβει σοβαρά υπόψη του τα αποτελέσματα της διαβούλευσης, όποια κι αν είναι αυτά, τη στιγμή που ήδη έχει έτοιμο νομοσχέδιο για τα ΠΠΣ και τη στιγμή που δε συνεργάζεται –απ’ όσο ξέρουμε- με κανένα επιστημονικό (π.χ. Π.Ι., Κ.Ε.Ε. κλπ) ή συνδικαλιστικό φορέα για το ζήτημα αυτό;
Τόσο από την προαναφερόμενη τακτική, όσο και από το περιεχόμενο των σχεδίων που υπέπεσαν στην αντίληψή μας και από τις συζητήσεις με συναδέλφους των Πειραματικών Σχολείων, συμπεραίνουμε ότι:
1. Τα πειραματικά – πρότυπα θα αποτελέσουν σχολεία – ελίτ σε όλα τα επίπεδα. Από τις υποδομές και τους αξιολογημένους καθηγητές «αυξημένων προσόντων», ως τους μαθητές που θα εγγράφονται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο μετά από τεστ δεξιοτήτων και εξετάσεις αντίστοιχα. Δε μπορούν έτσι σε καμιά περίπτωση να έχουν πειραματικό χαρακτήρα, μια και τα συμπεράσματα των όποιων πειραματισμών δε θα αφορούν το «κοινό σχολείο» και τους «κοινούς» μαθητές για τους οποίους το Υπουργείο στοχεύει με τις προωθούμενες συγχωνεύσεις να τους στοιβάξει σε σχολεία – μαμούθ.
2.  Η ΔΕΠΠΣ, ένα νέο διοικητικό όργανο, που αποτελείται και από εξωτερικούς-άσχετους με το σχολείο παράγοντες, που συγκροτείται με απόφαση Υπουργού (ο ορισμός του συγκεντρωτισμού και των ευκαιριών για αυθαιρεσίες), ένα όργανο στο οποίο και θα υπάγεται το σχολείο και που αποσυνδέει τα σχολεία αυτά από την εκπαιδευτική κοινότητα, είναι πανίσχυρο καθώς έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες για τα πάντα και με την αρμοδιότητα πρόσληψης εκπαιδευτικών μέσα και από συνέντευξη δημιουργεί βάσιμες υποψίες αναξιοκρατικών επιλογών.
3. Τα πειραματικά – πρότυπα σχολεία θ’ αποτελέσουν το δούρειο ίππο «της αναμόρφωσης» συνολικά της εκπαίδευσης. Στο κείμενο διαβούλευσης αναφέρεται «να γίνουν σημεία αναφοράς για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία». Εισάγεται με αυτό τον τρόπο ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολείων μια και κάθε σχολείο θα μπορεί να γίνει πρότυπο αρκεί να συνδεθεί με ένα ΑΕΙ και να καταθέσει αίτηση αξιολόγησης.
4. Προωθείται ο στόχος δημιουργίας «αυτόνομων σχολικών μονάδων». Σχολεία δηλαδή που θα κάνουν «καινοτόμες δράσεις», θα αναζητούν χρήματα από κοινωνικούς φορείς (βλέπε αγορά),   δωρεές αποφοίτων  και τους γονείς, θα έχουν ευέλικτο αναλυτικό πρόγραμμα. Και βέβαια θα υφίστανται εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, ώστε να μην παρεκκλίνουν των στόχων τους. Με αυτό τον τρόπο το κράτος μεταφέρει τις ευθύνες του και την υποχρέωσή του για στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης  αποκλειστικά στο κάθε σχολείο χωριστά.
5.  Τέλος, οι «μεταβατικές διατάξεις» για όσους υπηρετούν ήδη στα πειραματικά και δεν θα επιλεγούν στα νέα Πειραματικά -Πρότυπα, η πρόβλεψη ότι το διδακτικό ωράριο των υπηρετούντων σε αυτά μπορεί να τροποποιείται με απόφαση του Υπουργού (άρα να αυξάνεται), ο ορισμός «καθηγητών –συντονιστών» (βλέπε: μέντορες), αποτελούν προανάκρουσμα επικίνδυνων αλλαγών που αφορούν αρχικά αυτούς που θα επιλεγούν στα σχολεία αυτά και στη συνέχεια, αφού «κριθούν» αποδοτικά, όλους τους εκπαιδευτικούς.

Επισημαίνουμε ότι δεν έχουμε καμιά ανάγκη ως κοινωνία το ελιτίστικο σχολείο των αρίστων αλλά ένα δημόσιο σχολείο που θα παρέχει δωρεάν, ποιοτική και ολόπλευρη μόρφωση σε όλα τα παιδιά, ότι η ελληνική εκπαίδευση δεν έχει έλλειψη αρίστων μαθητών, γιατί ήδη δημιουργεί αρίστους, αλλά έχει ανάγκη από τη συνολική βελτίωση του μέσου όρου των μαθητών με μια σειρά από μέτρα αντισταθμιστικής αγωγής, που βέβαια κοστίζουν, έχει ανάγκη σε τελική ανάλυση από επαγγελματική αποκατάσταση και των ήδη αρίστων μαθητών που ύστερα από μια λαμπρή πορεία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης καταλήγουν στην ανεργία αλλά και όλων των υπολοίπων μαθητών. Θεωρούμε, τέλος, ότι το Υπουργείο οφείλει να αντιμετωπίσει το ζήτημα των μορφών των σχολείων (Πειραματικά, Τεχνικά και Γενικά Λύκεια, Μουσικά, Αθλητικά κλπ) συνολικά και όχι αποσπασματικά και με ξεκάθαρες και ολοκληρωμένες προτάσεις που θα διατυπώνονται με διαφάνεια και πραγματική διάθεση για εποικοδομητική συζήτηση και πάντως όχι με την μορφή κατεπείγοντος, όπως συμβαίνει τώρα.

 Καλούμε όλους τους Συλλόγους Διδασκόντων και ιδιαίτερα των Πειραματικών Σχολείων ν’ απορρίψουν τα επικίνδυνα σχέδια του Υπουργείου.
Για όλους τους παραπάνω λόγους προτείνουμε:
ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΔΕΧΤΕΙ ΝΑ ΜΕΤΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

O anixtypos.blogspot.com ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.